Święta to dla wielu Polaków jedyna okazja, aby spotkać się z bliskimi. Jak wynika z badania FlixBusa, co drugi Polak planuje wyjazd w czasie tegorocznej przerwy świątecznej. Najczęściej podróżujemy w odwiedziny do rodziny i przyjaciół – tak wskazało 43% ankietowanych. Coraz więcej osób wykorzystuje dodatkowe dni wolne na wypoczynek. Zmienia się również sposób podróżowania, rośnie znaczenie transportu zbiorowego. Niemal co piąta osoba planuje wybrać autobus, głównie ze względu na jego większą dostępność względem innych środków transportu. Polacy deklarują przy tym, że na świąteczny wyjazd przeznaczą budżet na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Ponad połowa Polaków planuje podróżować podczas tegorocznego okresu świątecznego. Wśród osób deklarujących wyjazd, co czwarty ankietowany (25%) spędzi święta w Polsce poza miejscem zamieszkania, co oznacza spadek o 4 p.p. względem poprzedniego roku. W tej samej grupie podróżujących w czasie świątecznym, 10% planuje wyjazd do krajów sąsiednich, a 12% do innych regionów Europy. Najczęstszą motywacją do podroży jest odwiedzenie bliskich (43%). Niektórzy traktują również ten czas jako okazję do podróżowania (21%) lub odpoczynku i krótkiego urlopu (17%). Wszystko to sprawia, że grudzień ponownie staje się jednym z najbardziej aktywnych pod kątem podróży miesięcy w roku.
Autobusem na święta – wybór co piątego Polaka
Wyniki badań są jednoznaczne, w świątecznych podróżach Polacy coraz częściej wybierają pociąg, autobus lub samolot, rezygnując z samochodu. W skali roku udział podróży autem spadł aż 6 p.p. To bardzo pozytywny trend, ponieważ na tej zmianie zyskują przede wszystkim pociągi i autobusy, których oferta systematycznie się poprawia. Zmienia się podejście do transportu zbiorowego, traktujemy go jako wygodną, tanią i ekologiczną alternatywę dla samochodów. Według badania FlixBusa, blisko co piąta osoba planująca wyjazd deklaruje wybór autobusu. Przy planowaniu świątecznych podróży Polacy zwracają szczególną uwagę na punktualność, łatwość przesiadek oraz cenę środków transportu, co dodatkowo wzmacnia pozycję autobusów jako realnej alternatywy dla samochodu.
Święta dla rosnącej grupy osób są nie tylko okazją do tradycyjnych spotkań rodzinnych, ale również wyjazdów wypoczynkowych. To dodatkowo zwiększy ruch pasażerów i aby sprostać zwiększonemu popytowi cały transport publiczny wyraźnie rozszerza ofertę. My również uruchomiliśmy ponad 40 dodatkowych kursów. Rosnąca oferta autobusowa i kolejowa wpływa na zachowania klientów. Obserwujemy wyraźny trend zmiany samochodu na transport zbiorowy jako podróżni szczególnie zwracamy uwagę na jego niskie koszty i dostępność – mówi Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Europie Wschodniej.
Cena decyduje o wyborze środka transportu
Przy wyborze środka transportu ponad połowa Polaków (57%) przyznaje, że kluczowe znaczenie mają koszty podróży. Ile zatem skłonni jesteśmy wydać w tym roku na podróże świąteczne? Średnio 300 złotych, a największy odsetek osób przeznaczy między 201 a 300 złotych na osobę w obie strony (23%).
Rośnie również znaczenie wygody i dostępności połączeń, co sprawia, że autobusy dalekobieżne stają się realną alternatywą dla samochodu. Ponad 90% ankietowanych byłoby skłonnych zamienić podróż samochodem na autobus dalekobieżny w przypadku podróży do 500 km, gdyby dostępne było bezpośrednie połączenie do ich miejsca docelowego w bardziej korzystnej cenie. Kolejnymi powodami przemawiającymi za wyborem autobusu są łatwiejsza dostępność, wygoda oraz większe bezpieczeństwo. Również co piąty ankietowany wskazuje, że autobusy mają bardziej dopasowane lokalizacje przystanków w porównaniu do innych środków transportu.
Więcej autobusów na święta
W czasie największego natężenia podróży regularnie uruchamiamy dodatkowe kursy, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu. Analizując dane widzimy konkretne kierunki i kursy, które są najbardziej obłożone i uzupełniamy na bieżąco ofertę. W okresie świątecznym na tych samych trasach będzie można spotkać po dwa autobusy FlixBusa jadące obok siebie, każdy z nich jest odpowiednio oznaczony, aby pasażerowie łatwo trafili do swojego pojazdu. Dzięki temu zapewnimy większą przepustowość przy zachowaniu możliwie najniższych cen, aby każdy mógł dojechać tam, gdzie zaplanował nie martwiąc się o domowy budżet – dodaje Leman.
W okresie świątecznym FlixBus zapewnia połączenia do blisko 400 miejscowości, obsługiwane przez ponad 300 autobusów o średnim wieku zaledwie 2,7 roku. Nowoczesna flota to również większy komfort podróży – na pokładzie pasażerowie mają więcej miejsca na nogi, darmowe WiFi, gniazda ładujące oraz toaletę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.